Disfunctioneel Gezin

DISFUNCTIONEEL GEZIN
KENMERKEN | JEUGDTRAUMA


zwarte pedagogiek, harde hand van opvoeden, straf, macht, autoritaire opvoeding, fysiek straffen, schoppen, slaan, uitschelden
LIEFDEVOL GEZIN
ONVOORWAARDELIJK
Familie (ouders, broers en zussen) zijn de mensen waarop je kunt terugvallen in moeilijke tijden. Je weet dat je op ze kunt vertrouwen, en dat ze van je houden, onvoorwaardelijk. 

Maar wat gebeurt er met mensen die uit een disfunctioneel gezin komen. Wanneer een kind opgroeit in een dergelijk gezin kunnen verwondingen ontstaan, die ernstige gevolgen hebben in het latere leven als volwassene.

Het kind leert verschillende rollen aan te nemen om de liefde van de ouders te krijgen. Deze rollen geven bescherming en/of aanpassing aan de omstandigheden. Er zijn verschillende rollen die door kinderen kunnen worden uitgespeeld. De rol die het kind aanneemt is afhankelijk van de persoonlijkheid van het kind en van het type gezin waarin het opgroeit.

DE ROL DIE HET KIND KAN AANNEMEN
Het opstandige kind
De schuldige
De kleine volwassene
Het niet-waardevolle kind 
De manipulator

DE KENMERKEN VAN EEN DISFUNCTIONEEL GEZIN
Het kind kan niet eerlijk zijn en een eigen mening hebben, wanneer het wel eerlijk is krijgt het straf
Ouders zijn onvergeeflijk over de "fouten" van het kind, ze willen dat het kind voorbeeldig (perfect) is
Ouders willen controle over hun kinderen
Ontkenning het kind als persoon
Zien het kind als een verlengstuk van zichzelf
Wantrouwen het kind (wantrouwen iedereen)
Willen altijd gelijk hebben
Redeneren alle behoeften en verlangens van het kind weg
Geven het kind de schuld van de eigen onvolkomenheden
Praten het kind een schuldgevoel aan
Zien overal problemen, maken het kind angstig
Dreigen met angstig makende straf (zoals het dreigement om het kind weg te doen)
Het gaan nooit over het kind
De ouders zijn jaloezie op het kind (op iedereen)
Stoken mensen tegen elkaar op (ook de eigen kinderen)
Roddelen, praten achter de rug om, zetten eigen kinderen bij anderen in een kwaad daglicht
Willen over vrije tijd van het kind beschikken
Weten wat goed is voor het kind (en voor het volwassen kind)
Ontkennen eigen onvolkomenheden en gedrag
Projecteren eigen schaduwzijde op anderen
Vertellen onwaarheden en gekleurde verhalen, in hun voordeel
Geven fysieke straf en manipuleren
Voor buitenwereld perfecte gezin, achter gesloten deur ander masker
Gebrek aan empathie (ook wel wederkerigheid genoemd)
Zijn emotioneel niet beschikbaar voor het kind
Vaak is de ouder verslaafd aan alcohol of drugs of beiden
Ouders zijn onvoorspelbaar in hun gedrag
Voorwaardelijke liefde
Er is niet of nauwelijks communicatie, meestal eenrichtingsverkeer naar het kind toe gebiedenderwijs

Wanneer het kind een aantal van deze dingen vaak meemaakt, loop het psychische en emotionele schade op en dat uit zich op latere leeftijd in relatie- of werk gerelateerde problemen, in problemen met de gezondheid, in extreem gedrag (waarbij gevaar dreigt), in verslavingsproblemen en/of in eetproblemen, angsten, depressie, burn-out.

Share by: